loading...
قدمی به سوی دیگر...
AliDogy بازدید : 6 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

 

تعريف دوره نوجواني

نوجواني به سنين 19-12 سالگي گفته مي‌‌شود كه رشد سريع همراه با تغييرات جسمي، هورموني، شخصيتي و رواني در فرد صورت مي‌‌گيرد. بدن انسان در اين دوره، از يك كودك به يك بزرگسال تبديل مي‌‌شود، به طوري كه در پايان دوران نوجواني، ظاهر فرد مانند يك بزرگسال است. از نظر اجتماعي، احساسي و رفتاري نيز به تدريج مشخصات ظاهري او به بزرگسالان شبيه‌تر خواهد شد.

در اين دوران چه تغييراتي در بدن ايجاد مي‌‌شود؟

با شروع نوجواني، مقدار هورمون‌هاي جنسي و هورمون رشد در خون به سرعت افزايش مي‌‌يابد. در اين مرحله كه اصطلاحاً به آن «دوره بلوغ» گفته مي‌‌شود، بالا رفتن مقدار هورمون‌هاي جنسي در خون، در شكل ظاهري بدن تغييراتي به وجود مي‌‌آورد كه مشخصات ثانويه جنسي، مانند رشد پستان‌ها، رشد موهاي زائد بدن و شروع قاعدگي به دختران و رشد موهاي زير بغل، صورت و بدن و تغيير صدا در پسران از جمله اين تغييرات است. اين تغييرات در شروع براي نوجوان ناخوشايند يا عجيب است، ولي به تدريج به ظاهر جديد خود عادت مي‌‌كند.

در اين سنين، سرعت رشد قد به دليل زياد شدن ترشح هورمون رشد بيشتر است. اين رشد سريع در دختران در سنين 14-12 سالگي و در پسران در 16-14 سالگي اتفاق مي‌‌افتد. دوران سرعت رشد قدي براي استحكام توده استخواني بسيار مهم است به همين دليل استفاده از غذاهاي مفيد براي دستيابي به اين منظور ضروري و هميشه مورد تاكيد بوده است. همچنين 50% وزن بزرگسالي فرد در اين دوران، حاصل مي‌‌شود.


AliDogy بازدید : 4 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

 

فهرست غذاهای دیابتی: بهترین و بدترین غذاها برای افراد دیابتی

شما آمادۀ رفتن به سوپر مارکت و خرید مواد غذایی مورد نیاز خودتان از روی فهرستی هستید که قبلاً تهیه کرده اید اما چنانچه شما دیابتی هستید علاوه بر فهرست، احتیاج به یک دفترچۀ راهنما برای تشخیص غذاهای خوب یا بد (به عنوان یک فرد مبتلا به دیابت )دارید. انتخاب موارد صحیح به شما در کنترل قندخون کمک می کند. دراین مبحث فهرستی از بهترین و بدترین غذاها برای افراد دیابتی جمع آوری شده است.

طبقه بندی غذاها بر اساس هرم غذایی دیابتی که شامل شش گروه مادۀ غذایی است، صورت گرفته است. هرم غذایی دیابتی با نان ها و غلات و  مواد نشاسته ای در پایۀ هرم آغاز می شود و به چربی ها و روغن ها و مواد شیرین در نوک هرم ختم می شود.

در اینجا فهرست مواد موجود در هرم از پایه به سمت نوک نوشته شده است.

-         نان ها، غلات و سایر مواد نشاسته ای

-         سبزیجات

-         میوه جات

-         گوشت جایگزین های گوشت و سایر پروتئین ها

-         لبنیات

-         چربی ، روغن ها و شیرین ها

در هنگام خرید و تهیۀ مواد غذایی شما باید بیشترین انتخاب را از غذاهای پایۀ هرم(یعنی نان و غلات) و کمترین انتخاب ها  را از نوک هرم (یعنی چربی ها و مواد شیرین) انجام دهید.

در ادامه لیستی از بهترین و بدترین غذاها درهر یک از مواد موجود در هرم غذای دیابتی آورده شده است در ضمن توصیه هایی برای انتخاب نوشیدنی مناسب وجود دارد.

به خاطر داشته باشید که اگر غذایی جزو گروه بدترین بود به این معنی نیست که شما هرگز نباید از آن استفاده کنید. چنانچه چیزی را که خیلی دوست دارید در فهرست بدترین قرار دارد می توانید هر از چند وقتی مقدار کمی از آن  بخورید اما بطور کلی اگر غذاهایتان را از فهرست غذاهای مفید انتخاب کنید کنترل دیابت را برای خود آسانتر می کنید.


AliDogy بازدید : 5 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

چاقی یک بیماری مزمن است و مثل هر بیماری مزمن دیگری , درمان آن نیاز به زمان دارد.سعی کنید در درمان چاقی خود از دارو استفاده نکنید، چرا که دارو غذا نیست و در هر حال دارای عوارضی می‌باشد.

  • در درمان چاقی خود هیچگاه عجله نداشته باشید، یادتان باشد که رژیم غذایی با کاهش وزن تدریجی علاوه بر اینکه قابل تحملتر است، عوارضی نداشته، تقریباً غیر قابل بازگشت می‌باشد.
  • چاقی با بسیاری از بیماریها چه مستقیم و چه غیرمستقیم ارتباط دارد مانند: هیپرتانسیون (افزایش فشار خون)، آترواسکلروز (سخت‌شدن جدار رگها)، بیماریهای کبدی و صفراوی (بیشتر سنگ کیسهٔ صفرا)، آرتریت‌ها از جمله آرتروز (استخوانهای هر شخص برای وزن سلامت او طراحی شده است)، اختلالات تنفسی، نقرس، واریس، نازایی، مسمومیت حاملگی، هیرسوتیسم (پرمویی زنان)، چربی بالای خون، فتق و از همه مهمتر احساس محرومیت اجتماعی و حقارت (البته در چاقیهای شدید)
  • چاقی باعث کاهش عمر می‌شود، بطوریکه شرکت بیمهٔ عمر متروپولیتن آمریکا به ازای هر اینچ (۵/۲سانتیمتر) دور شکم بزرگتر از دور سینه دو سال و به ازاء هر چهار کیلوگرم اضافه وزن یک سال کاهش عمر درنظر می‌گیرد.
  • در درمان برخی از بیماریها قبل از مصرف دارو رژیم غذایی داده می‌شود و چه بسا با رعایت رژیم غذایی نیازی به مصرف دارو نباشد. از جملهٔ این بیماریها می‌توان از: افزایش فشار خون، افزایش قند خون و افزایش چربی خون نام برد.

علل چاقی :

الف) فشارهای درونی، استرسها و افسردگیها

ب) ثانویه به بیماریهایی ازقبیل : هیپوتیروئیدیسم (کم‌کاری تیروئید)، اختلالات هیپوتالاموس و …

ج) مصرف بعضی داروها مثل داروهای ضد بارداری، ضدافسردگی و ضداضطراب و کورتون‌ها

د) اختلال تغذیه‌ای (دریافت بیشتر انرژی و کمی فعالیت)

ه) ژنتیک: ۳۰% علت چاقیها را شامل می‌شود.

از تمامی این عوامل اختلال تغذیه‌ای و یا اگر بهتر گفته شود عادات بد غذایی از همه مهمتر است، بطوریکه اگر شخصی علاوه بر نیاز روزانه‌اش هر روز یک نان سوخاری (که بسیار کالری کمی دارد) اضافه بخورد، بعد از ۲۰ سال پانزده کیلوگرم اضافه‌وزن پیدا خواهد کرد.

 

درمان‌های چاقی به چهاردستهٔ دارویی، استفاده از وسایل و شیوه‌های مخصوص، جراحی و رژیم‌درمانی تقسیممی‌شوند.

 


AliDogy بازدید : 3 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

 

شخص بی خواب مشکلات بسیاری برای به خواب رفتن دارد. او زود به رختخواب می‌رود و مطمئن است که خوابش نمی‌برد؛

بی خوابی
بی خوابی چنین احساسی است:  بد خوابیدن، حتی چشم بر هم نگذاشتن همراه با مشکلات خواب و بیداری های شبانه؛ در چنین حالتی شخص کاملاً بیدار است، یا اگر خواب هم باشد دائماً آمادۀ بیدار شدن است، یا نیمه خواب است یا هر پنج دقیقه یک بار چشم هایش را باز می‌کند و چرخش عقربه های ساعت را نگاه می‌کند و درست زمانی که باید بیدار شود، احساس خواب آلودگی می‌کند. 

بی خوابی در آغاز شب
نگرانی بابت عدم توانایی به خواب رفتن او را بیدار نگه می‌دارد، تا زمانی که بتواند بخوابد مدام از خواب بیدار می‌شود و هر بار مجدداً برای به خواب رفتن مشکل دارد.

بی خوابی در نیمۀ شب
در این نوع بی خوابی، فرد در ابتدا راحت می‌خوابد اما 2 یا 3 ساعت قبل از صبح از خواب بیدار می‌شود و مجدداً به خواب رفتن، تقریباً برایش غیرممکن است، فقط دم سحر چند دقیقه به خواب می‌رود: این نوع بی خوابی عموماً در بین کسانی که دچار افسردگی هستند، مشاهده می‌شود.


درباره ما
Profile Pic
به نام خدا این سایتیست که که هم درباره ی دین و هم درباره ی علم و فرهنگ و تمام چیز های دیگر است.من در ای سایت تمام تلاشم را می کنم تا شما عزیزان را خوشحال و شاد و سرحال کنم. امید وارم از این سایت خوشتان بیاید و نظر هم فراموش نکنید. البته باید گفت که از جمله کسانی که در این سایت همراهی می کنند: آقای سهیل شرفیان،،،سروش قلی بیگی،،،یاسین صنیعی،،،محمد مهدی مبتدی باید تشکر بسیار کرد.:))))))
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    کدام مارک در pc برتر است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 30
  • بازدید ماه : 32
  • بازدید سال : 35
  • بازدید کلی : 478
  • کدهای اختصاصی

    فرم تماس

    فال ازدواج
    برای گرفتن فال ازدواج جنسیت و ماه تولد طرف مقابل را وارد نمایید

    جنسیت :
    ماه تولد :

    دريافت کد فال ازدواج
    فال
    فالتعبیر خوابطالع بینیفال روزانه
    کد شمارش معکوس سال نو
    دریافت کد پرواز پروانه چت روم

    قالب

    آوازک